مراحل دوخت ماسک های پارچه ای استاندارد

معرفی بهترین ماسک ها و دستورالعمل استفاده از آن‌ها

دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

مراحل دوخت ماسک های پارچه ای استاندارد

۱۱۱ بازديد
براساس دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، به تمام مردم توصیه می‌شود هنگام حضور در مکان‌های عمومی صورت خود را با ماسک‌ بپوشانند. با وجود لزوم استفاده از ماسک‌های تنفسی به دلایل متعددی عرضه ماسک‌های تنفسی به شدت کاهش یافته و در برخی مناطق به طور کلی در دسترس نمی‌باشد. اگر خرید ماسک برایتان امکان پذیر نیست با مطالعه این متن می‌توانید به راحتی برای خود یا اطرافیان ماسک تنفسی تهیه کنید.

نکات مهم در استفاده از ماسک های خانگی

حتما قبل از شروع دوختن، تمام پارچه ها را از قبل بشویید و  قبل از استفاده آن را دوباره بشویید.

در این آموزش در هر دو لایه از پارچه نخی مناسب دوخت لحاف استفاده شده است که برای فیلترکردن اولیه ی هوا مناسب استعلاوه بر این، میتوان  از پارچه ی پنبه ای به عنوان آستر استفاده کرد ، تا تصفیه ی هوا بهتر شود اما برای بچه های کوچک توصیه نمی شود، زیرا ممکن است تنفس صحیح برای آنها کمی دشوار شود.

ماسک‌های تنفسی پارچه‌ای را باید به صورت مرتب بسته به میزان استفاده از آن، شست یا تمیز کرد.

پس از استفاده از ماسک در صورتی که ماسک با اب دهان و بینی مرطوب شده باشد حتما باید شست و شو و مجدد استفاده شود و اگر ماسک الوده نشده باشد برای استفاده مجدد باید داخل یک کیسه نایلونی نگه داری شود تا گرد و خاک روی آن انباشته نشود.

شستشو با ماشین لباسشویی می‌تواند برای تمیز کردن ماسک پارچه‌ای کافی باشد.

 

ماسک‌های خانگی پارچه باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند از انتشار ویروس در محیط جلوگیری کند. ویژگی‌ این ماسک‌ها عبارتند از:

بینی و دهان را تا زیر چانه و پهلوی صورت به خوبی بپوشاند و در عین حال مانع تنفس عادی نشود.

با بند و یا کش به راحتی قابل استفاده و برداشتن از روی صورت باشد بی آن که سبب آلودگی دهان، بینی و چشم شود.

چندلایه باشد.

بدون آسیب و تغییر شکل قابل شستن و خشک کردن باشد.

برای ضدعفونی کردن ماسک‌های خانگی باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کرد که عبارتند از:

-نیم ساعت گرم کردن ماسک در دمای ۷۰ درجه در فر، ماکروویو یا تستری که مرتب در آن غذا گرم نمی‌شود.

- شستن ماسک در ماشین لباسشویی به همراه سایر لباس‌هایی که خارج از منزل استفاده می‌شوند.

- گذاشتن ماسک در یک قاشق چایخوری محلول سفید کننده و ۴ پیمانه آب به مدت پنج دقیقه . نکته : برای استفاده از ماسک بوی وایتکس باید کاملا از بین رفته باشد تا فرد دچار مسمومیت با وایتکس نشود.

- پنج دقیقه اتو کردن ماسک در دمای ۷۰ درجه

- ۵ دقیقه جوشاندن ماسک در آب جوش

در استفاده از ماسک باید به رعایت این دو نکته توجه داشته باشید: ۱- ماسک خود را بیش از ۱۰ بار ضدعفونی نکنید. ۲- هر روز بعد از هر بار استفاده ماسک را ضدعفونی کنید.

روش دوخت ماسک پارچه ای به صورت مرحله به مرحله



لازم برای ساخت ماسک تنفسی پارچه‌ای
:

  • دو مستطیل از پارچه کتان یا نخی با ابعاد ۲۵ در ۱۲ سانتی‌متر (۱۰ در ۶ اینچ(
  • دو قطعه ۱۲ سانتی‌متری (۶ اینچی) پلاستیک یا کِش. در صورت نداشتن پلاستیک می‌توانید از نوار پارچه‌ای یا سربند هم استفاده کنید.
  • نخ و سوزن یا سنجاق سر
  • قیچی
  • چرخ خیاطی








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روبان دوزی چیست؟

این هنر یکی از زیر شاخه های سوزن دوزی است که از تلفیق انواع پارچه روبان و نخ گلدوزی می توان به خلق آثاری زیبا پرداخت. برای این کار باید از پارچه ای مناسب استفاده کرد مثلاً پارچه ای با بافت درشت مانند کتان پاناما ارگانزا حوله ای و مخمل.در روبان دوزی سوزن باید راحت از پارچه عبور کند وگرنه کار تمیزی نمی توانید داشته باشید. رنگ روبان، رنگ پارچه ی و رنگ نخ مورد استفاده در روبان دوزی باید ثابت باشند.

نخ های dmc گلدوزی نخ های مناسبی برای روبان دوزی هستند. همچنین می توانید از نخ های عمامه گلابتون و دیسکو نیز استفاده کنید. روبان ها در اندازه های مختلف وجود دارند شما باید با توجه به نقشه باریک و یا پهن بودن روبان را انتخاب کنید. روبان های پهن و آهاردار مناسب گل های درشتی هستند که اغلب روی کار دوخته می شوند و نباید داخل پارچه شود. روبان های بدون آهار باریک با رنگ های تیره و روشن مناسب ترین هستند. چون این هنر بستگی به همت و تلاش خود فرد دارد دوره آموزشی آن حدوداً بین یک الی دو ماه طول می کشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.