ویژگی های ماسک جراحی سه لایه

معرفی بهترین ماسک ها و دستورالعمل استفاده از آن‌ها

پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ویژگی های ماسک جراحی سه لایه

۱۲۳ بازديد
در این روزهای کرونایی یکی از وسایلی که تبدیل به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده‌اند، ماسک‌های جراحی هستند. شیوع بیماری کرونا و اهمیت مراقبت از سلامتی باعث شده که در همه جای شهر و خیابان افرادی را ببینیم که با ماسک‌ های بهداشتی در حال عبور و مرور هستند. یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند کرونا یا آنفولانزا نیاز است به آن دقت کنید، کیفیت و استاندارد بودن ماسک است. به گفته پزشکان و متخصصان بیماری‌های ریوی بهترین ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ماسک های جراحی سه لایه هستند. اما بهترین نوع ماسک جراحی کدام است؟ چطور می‌توان ماسک های جراحی را از نمونه‌های تقلبی تشخیص داد؟


ماسک جراحی یا سه لایه چیست؟

ماسک جراحی که با نام علمی "Surgical Mask" یا ماسک سه لایه نیز شناخته می‌شود برای مراقبت‌های بهداشتی گزینه بسیار مناسبی است. این ماسک‌ها به منظور جلوگیری از انتقال عفونت در بیماران و کادر بهداشتی و درمان استفاده می‌شود. ماسک‌های جراحی معمولا ۳ لایه بوده و مانع ورود مایعات یا ذرات معلق در هوا به دهان و بینی می‌شوند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت "WHO" برای جلوگیری از انتقال یا ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا، بهترین گزینه استفاده از ماسک سه لایه جراحی و یا ماسک سوپاپ‌دار است.

ماسک های جراحی از نظر کیفیت و میزان محافظت متفاوت بوده و ممکن است همه نمونه‌های آن مناسب استفاده در اتاق جراحی نباشد. از این ماسک‌ها به صورت گسترده در دندانپزشکی، مطب پزشکان، بیمارستان‌ها، سالن‌های زیبایی و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می‌شود.

ساختار ماسک جراحی

ماسک‌‌های جراحی از جنس الیاف بافته نشده و به صورت ۳ لایه که شامل یک لایه ضد آب بیرونی اسپان باند(Spunbond)، یک لایه میانی ملت بلون (Melt blown) و یک لایه ضد آب داخلی اسپان باند می‌شود؛ ساخته شده‌اند.

جالب است بدانید که برخلاف نام این ماسک‌ها، همه انواعشان مناسب استفاده در اتاق عمل و حین جراحی نیستند. ماسک های جراحی انواع مختلفی مانند دنتال ( مخصوص دندان پزشکی )، ایزوله، مخصوص جراحی و مصارف پزشکی و بهداشتی و غیره دارند. ماسک های جراحی مدرن امروزی برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ ساخته شدند.

طراحی ماسک‌های جراحی بستگی به نوع آن دارد. همانطور که گفتیم معمولا این ماسک‌ها به صورت ۳ لایه هستند. در فرآیند ساخت ماسک‌های جراحی لایه میانی از موادی ساخته می‌شود که مانند صافی عمل کرده و مانع از ورود و خروج میکروب می‌شوند. دو لایه دیگر نیز از الیاف بافته نشده، ساخته شده‌اند. لایه بیرونی ماسک‌های جراحی چین‌خوردگی داشته و در رنگ‌های سبز، آبی و سفید در بازار موجود هستند.

علاوه بر این برای راحتی استفاده از این ماسک‌‌ها دو بند کشی به صورت حلقه‌ای در اطراف آن قرار داشته که می‌توانید در هنگام استفاده آن را پشت گوش‌هایتان قرار داده و ماسک را روی صورت محکم کنید.

دقت داشته باشید ماسک‌‌های جراحی یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده حتما آن را در سیفتی‌باکس یا سطل زباله قرار دهید تا مانع از انتشار میکروب و بیماری شود.

انواع ماسک‌های محافظتی

همانطور که اشاره کردیم، بر اساس اعلام «سازمان جهانی بهداشت» یا WHO  ماسک‌های N95 و ماسک‌های جراحی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و سرماخوردگی مفید هستند. این روزها با داغ شدن تب کرونا در ایران و سراسر جهان شاهد استفاده افراد از ماسک‌های ساده و پارچه‌ای نیز هستیم. اما آیا این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال بیماری موثر هستند؟

ماسک جراحی

پیش از این گفتیم که ماسک‌های جراحی به دلیل میزان محافظت و ایمنی که دارند گزینه‌ای مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری هستند. این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال عفونت و باکتری نیز موثر بوده و به دلیل قیمت مناسبی که دارند بسیار محبوب هستند.

این ماسک‌ها می‌توانند تا ۹۵ درصد مانع از ورود میکروارگانیسم‌ها و ذرات به دستگاه تنفسی شوند. این میزان یعنی ماسک‌های سوپاپ‌دار می‌توانند هوایی که تنفس می‌کنید را تا ۹۵ درصد فیلتر و تصفیه کنند.

این ماسک‌ها معمولا با نام‌های N95 ،FFP2 و KN95 قابل تهیه از فروشگاه‌های آنلاین یا داروخانه‌ها هستند. تفاوت این دو ماسک‌ها در استاندارد تولیدی آنها است. ماسک‌های‌ N95 بر اساس استاندارد آمریکا، ماسک‌های FFP2 بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا و ماسک‌های KN95 براساس استاندارد کشور چین تولید می‌شوند. هر سه نوع این ماسک‌ها در تصفیه هوا و میزان فیلترینگ ذرات تقریبا یکسان بوده و تفاوتی چندانی ندارند.

ماسک‌های پارچه‌ای معمولی

این روزها با افزایش استفاده از ماسک، دیگر این وسیله بخشی از دنیای پزشکی نبوده و راه خود را به دنیای مد و فشن باز کرده است. با شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای معمولی به شدت افزایش یافته است، اما باید بدانید که این ماسک‌‌ها «هیچ» تاثیری در فیلترینگ هوا و جلوگیری از انتقال یا ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند کرونا ندارند. استفاده از این ماسک ها بیشتر در کشورهای آسیایی و جهان سوم رواج یافته است. در صورتی که قصد استفاده از ماسک های پارچه‌ای معمولی دارید حتما نمونه‌های دو لایه را تهیه کرده یا زیر ماسک خود از ماسک‌های ساده سفید استفاده کنید.

چگونه ماسک جراحی استاندارد را از نمونه تقلبی تشخیص دهیم؟

یکی از مواردی که در هنگام خرید ماسک‌های جراحی باید به آن دقت داشته باشید، استاندارد یا تقلبی بودن ماسک است. از جمله مواردی که در نگاه اول مشخص کننده استاندارد بودن ماسک جراحی است می‌توان به قیمت، محل خرید و بسته‌بندی محصول اشاره کرد.

در خصوص بسته‌بندی بیرونی ماسک‌‌های جراحی باید به شماره ثبت محصول دقت داشته باشید. به سری ساخت، وجود تاییدیه وزارت بهداشت و تاریخ تولید و انقضا دقت کنید. برای اطمینان بیشتر از تهیه کالای با کیفیت و استاندارد بهتر است از فروشگاه‌های معتبر آنلاین مانند هلثیوم یا داروخانه‌های مجاز و معتبر خرید خود را انجام دهید.

در کنار این سه مورد، شما می‌توانید با دانستن نکات زیر به راحتی ماسک‌های جراحی تقلبی را از نمونه‌های اصلی و باکیفیت تشخیص دهید.

۱. تست دیداری

در مرحله اول می‌توانید با بررسی دقیق، تقلبی بودن ماسک را تشخیص دهید. برای این کار، کافی است ماسک را در معرض نور خورشید قرار داده و ۳ لایه آن را از هم جدا کنید. شما باید بتوانید که سه لایه را زیر دست خود تشخیص دهید. در صورتی که نتوانستید ۳ لایه مجزا را ببینید، ماسک شما تقلبی است.

۲. تست عدم اشتعال پذیری


لایه میانه ماسک‌های جراحی از الیاف ملت بلون (Melt blown) ساخته شده که غیرقابل اشتعال است. برای تست اصالت و کیفیت ماسک، می‌توانید این لایه از ماسک را آتش زده و ببینید که به جای این که شبیه کاغذ بسوزد، مانند پلاستیک آب می‌شود. اگر این لایه آتش گرفت، بدانید تقلبی است.

 

۳. تست مقاومت در مقابل آب

بیرونی‌ترین لایه ماسک‌های جراحی به صورت ضد آب طراحی شده است. برای تست اصالت و کیفیت ماسک جراحی کافی است آن را شبیه به قیف در کف دست خود قرار داده و مقداری آب درون آن بریزید. در صورتی که ماسک خیس شد یا نشتی داد، نمونه‌ای که خریداری کرده‌اید تقلبی است.




۴. تست جذب الکترواستاتیک

لایه میانی ماسک‌های جراحی اغلب خاصیت الکترواستاتیک دارد. در صورتی که تعدادی ماسک دارید؛ یکی از آن‌ها را باز کرده و لایه میانی را روی دستتان بکشید، با این کار باید حسی شبیه به الکتریسیته شدن داشته باشید. این خاصیت به دلیل وجود بار الکتریکی در لایه میانی و الیاف مخصوص آن است. در صورتی که لایه میانی ماسک جراحی اینطور نباشد؛ ماسک شما تقلبی است.

۵. تست عبور نور

لایه میانی ماسک‌های جراحی به منظور جلوگیری از عبور باکتری و به دام انداختن آن طراحی شده است. این لایه نباید بافتی به هم فشرده داشته باشد، بلکه در عوض بافت آن باید نرم و دارای منافذی بوده که فرد بتواند به راحتی تنفس کند. اگر لایه میانی بافتی به هم فشرده داشته باشد، ماسک شما تقلبی است.

۶. تست نفس کشیدن

می‌دانیم که ماسک‌های جراحی ۳ لایه هستند و لایه میانی دارای خاصیت الکترواستاتیک است که باعث به دام افتادن باکتری‌ و میکروب در آن می‌شود، بنابراین با عطسه یا سرفه کردن نباید هوایی از ماسک شما خارج شود. برای تست اصالت، ماسک را روی صورت زده و سعی کنید شمعی را خاموش کنید. این ماسک اجازه می‌دهد شما نفس بکشید اما مانع از عبور هوای درون ریه و شش به محیط بیرون می‌شود. به بیان ساده با زدن ماسک جراحی اصلی نمی‌توانید فوت کنید.

۷. تست جذب

برای تست اصالت و کیفیت ماسک جراحی خریداری شده کافی است لایه میانی (ملت بلون) آن را جدا کرده و سعی کنید که مایعات را با آن جذب کنید. لایه میانی به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند بزاق، ترشحات و مخاط دهان و بینی را جذب کند. در صورتی که لایه میانی نتواند به راحتی مایعات را جذب کند، یعنی تقلبی بوده و استفاده از آن به شدت خطرناک است زیرا مانع از عبور میکروب و باکتری‌های تنفسی نمی‌شود.

کلام آخر

توجه به کیفیت و اصالت کالا، تضمین کننده سلامت خود، کسانی که دوستشان دارید و جامعه است. این روزها که تب بیماری کرونا و استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری داغ است، برای محافظت و ایمنی بیشتر باید ترفندها و راه‌های تشخیص ماسک جراحی اصلی و تقلبی را بدانید. علاوه بر این تهیه محصولات بهداشت و پزشکی و اطمینان از اصالت و کیفیت بالای آن‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا این محصولات به صورت مستقیم بر شرایط سلامتی فرد تاثیر می‌گذارند. یکی از راحت‌ترین راه‌های اطمینان از اصالت کالا، خرید آن از فروشگاه‌های معتبر آنلاین لوازم پزشکی مانند هلثیوم است. ما در هلثیوم، اصالت کالای شما را تضمین خواهیم کرد.

بهترین رژیم غذایی روشن کننده پوست

1- سیب زمینی

سیب زمینی برای پوست عالی است. به سادگی سیب زمینی را نصف کنید و برروی پوست قرار داده و ماساژ دهید. شما متوجه خواهید شد که پوستتان در کوتاهترین زمان روشن میشود و همزمان با آن لکه ها و دانه های سیاه پوستی هم از بین میروند.

2- آب لیمو طبیعی

لیموناد میتواند موجب درخشندگی سریع پوست شود. این از بروز علایم پیری مانند چین و چروک و همچنین لکه های تیره ی پوستی جلوگیری میکند. لیمو حاوی ویتامین C است که بعنوان یک سفیدکننده ی طبیعی عمل میکند و خواص اسیدی آن موجب روشن شدن پوست میشود.

3- ماست

لاکتیک اسید موجود در ماست موجب نرمی و لطافت پوست و همچنین درخشندگی آن میشود. این دارای خواص سفیدکنندگی و مرطوب کنندگی پوست است. میتوانید ماست را مستقیما برروی پوست قرار دهید، در کنار نهار بخورید یا آن را با دیگر ترکیبات مانند ماسکهای صورت ترکیب کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.